ایده‌پردازی نمادهای شهری

امروزه با عدم رعايت شهرسازي بومي، شهرهاي ما دچار بحران هويت شده و هرچه مي گذرد اين بحران گسترده تر و عميق تر مي شود. در مباحث شهري، نمادهاي شهري يا همان المان‌هاي شهري بناهاي مهم از لحاظ معماري و طراحي هستند که در داخل شهر و در حيطه يک تجربه قراردادي ما بين شهروندان، معناگذاري مي شوند، به نحوي که گاه حتي از خود شهر پر اهميت تر جلوه مي نمايند زيرا بيانگر هويت، شخصيت و عصاره شهر در يک ساختار نمايان هستند و در خوانش شهروندان از شهر و محيط زيستي شان تاثير مستقيم بر جاي مي گذارند.

در اين پژوهش از روش تحقيق پيمايشي بهره برده شد و براي انجام آن ابتدا مطالعات اکتشافي بصورت کتابخانه اي و بازديدهاي مقدماتي صورت گرفت و مطالعه ميداني با استفاده از پرسشنامه انجام شد. نتايج مطالعه نيز نشان مي دهد نمادهاي شهري از عناصر اصلي هويت بخشي به شهرها هستد، ليکن به جز برج قابوس که نماد اصلي و تاريخي شهر است. سمبل جديدي بخصوص در ميادين شهر طراحي نشده و حتي تک نماد منحصر به فرد شهر بعنوان بلندترين برج آجري دنيا به مردم ايران و جهان به خوبي معرفي نشده است.

دوره ایده‌پروری نمادهای شهر زیارتی مشهد به همت پارک علم و فناوری خراسان و  مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت برگزار می‌شود. به گفته‌ی مهدی یک ‌پسر مدیر این دوره، رویداد ایده ‌پروری یک اقدام برای حمایت از جوانان خوش‌ فکر و خلاقی است که ایده‌هایی برای ایجاد کسب و کار دارند ولی نمی‌توانند ایده خود را به ثمر برسانند.

این اقدام کاملاً غیرانتفاعی و حضور در آن کاملا رایگان است و با جلب حمایت‌های نهادهای فرهنگی صورت می‌پذیرد. عرصه‌ای که به دنبال حل بخشی از مشکلات جوانان خوش‌فکر می‌باشد.

علاقمندان برای  ثبت‌نام  و اطلاع از جایزه ۷ میلیونی آن تا ۳ اردیبهشت فرصت دارند که به سایت cpti.ir مراجعه کنند.

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به گفتگو بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *