ایدهپردازی نمادهای شهری
امروزه با عدم رعایت شهرسازی بومی، شهرهای ما دچار بحران هویت شده و هرچه میگذرد این بحران گسترده تر و عمیق تر میشود. در مباحث شهری، نمادهای شهری یا همان المانهای شهری بناهای مهم از لحاظ معماری و طراحی هستند که در داخل شهر و در حیطه یک تجربه قراردادی ما بین شهروندان، معناگذاری میشوند، به نحوی که گاه حتی از خود شهر پر اهمیت تر جلوه مینمایند زیرا بیانگر هویت، شخصیت و عصاره شهر در یک ساختار نمایان هستند و در خوانش شهروندان از شهر و محیط زیستی شان تاثیر مستقیم بر جای میگذارند.
در این پژوهش از روش تحقیق پیمایشی بهره برده شد و برای انجام آن ابتدا مطالعات اکتشافی بصورت کتابخانه ای و بازدیدهای مقدماتی صورت گرفت و مطالعه میدانی با استفاده از پرسشنامه انجام شد. نتایج مطالعه نیز نشان میدهد نمادهای شهری از عناصر اصلی هویت بخشی به شهرها هستد، لیکن به جز برج قابوس که نماد اصلی و تاریخی شهر است. سمبل جدیدی بخصوص در میادین شهر طراحی نشده و حتی تک نماد منحصر به فرد شهر بعنوان بلندترین برج آجری دنیا به مردم ایران و جهان به خوبی معرفی نشده است.
دوره ایدهپروری نمادهای شهر زیارتی مشهد به همت پارک علم و فناوری خراسان و مرکز رشد فناوریهای فرهنگی و زیارت برگزار میشود. به گفتهی مهدی یک پسر مدیر این دوره، رویداد ایده پروری یک اقدام برای حمایت از جوانان خوش فکر و خلاقی است که ایدههایی برای ایجاد کسب و کار دارند ولی نمیتوانند ایده خود را به ثمر برسانند.
این اقدام کاملاً غیرانتفاعی و حضور در آن کاملا رایگان است و با جلب حمایتهای نهادهای فرهنگی صورت میپذیرد. عرصهای که به دنبال حل بخشی از مشکلات جوانان خوشفکر میباشد.
علاقمندان برای ثبتنام و اطلاع از جایزه ۷ میلیونی آن تا ۳ اردیبهشت فرصت دارند که به سایت cpti.ir مراجعه کنند.