روشهای تبلیغاتی
روشهای تبلیغاتی
درعصرامروز تبلیغات دیگربه تبلیغات تلویزیونی و روزنامه ای محدود نمیشود. اکنون ودردنیای امروز، روشهای نوینی برای تبلیغات مورد استفاده قرار میگیرد، که نگاهی به این روشهای مدرن در ایجاد دیدی گسترده نسبت به این مقوله میتواند بسیار مفید باشد و ایدههای کارآمدی را درذهن فعالان این حوزه ایجاد کند
.
امروزه تبلیغات وبازاریابی بخشی ضروری ازدنیای تجارت را تشکیل میدهد. اگر محصولی خوب یا خدماتی مفید و کارآمد در اختیار داشته باشید، باید ازهنرچگونگی فروختن آن نیزبرخوردار باشید. البته با این وجود هنوزهم آژانسهایی هستند که برای تبلیغات محصولات خود از روشهای قدیمیو سنتی استفاده میکنند ، اما از سوی دیگر بازیگران پیشرویی در این بازار وجود دارند که به استفاده از روشهای جدید و مدرن تبلیغات علاقه مند شده اند.
آژانسهای تبلیغاتی زیادی وجود دارند که استفاده ازاین روشهای مدرن را دردستور کارتبلیغاتی خود قرار داده اند و از ایدههایی که واقعا جدید و مبتکرانه هستند در تبلیغات خود استفاده میکنند. تبلیغات روزنامهای و آگهیهای تبلیغاتی ورقهای دیگر کارایی ندارند.
اشخاصی که هنوز به تبلیغات روزنامه ای، تلویزیونی یا رادیویی امیدوارهستند و گمان میکنند که این تبلیغات میتواند در فروش محصولات و خدمات آنها مفید بوده و دراین امرنقش مثبتی دارد باید در دورههای جدیدی که روشهای جدید و ایدههای جدید تبلیغات را آموزش میدهد شرکت کنند. دراین مقاله سعی براین است که به طور مختصراین روشهای تبلیغاتی مدرن به مخاطبان ارائه شده و به آنها شناسانده شود.
تکنیکهای تبلیغاتی؛ ابزارهایی نوین برای رونق شرکتها
تکنیکهای تبلیغاتی متفاوت و متنوعی وجود دارد که اکنون برای تبلیغات محصولات و خدمات مورد استفاده قرار میگیرد. البته در این مقاله برخی از جدیدترین و داغ ترین گرایشهای تبلیغاتی که به شهرت بسیاری در جهان دست پیدا کردهاند به مخاطبان ارائه میشود چرا که همه اکنون به دنبال روشهای انگیزشی جدیدی هستند که بتوانند از آنها استفاده کنند. بسیاری از روشهای تبلیغاتی جدید نتیجه ظهوراینترنت و برخی دیگر تنها ایدههایی ناب و اصیل هستند که تبلیغات رسانه ای فعلی را به روشهایی بسیارجذاب و برجسته تبدیل کردهاند.
تبلیغات اینترنتی مفهوم گسترده ای است و انواع متفاوتی را دربرمیگیرد. برخی ازاین روشهای تبلیغاتی اینترنتی اکنون نیز مورد استفاده قرار میگیرند. تبلیغات ایمیلی یکی ازاین روشها است و تبلیغات بنری، تبلیغات پیکسلی ، تبلیغات وبلاگی ، تبلیغات کلیدواژه ای و درنهایت تبلیغات موقعیتی نیزنوع دیگری ازتبلیغات اینترنتی هستند.
برخی ازاین روشهای نوین که استفاده ازآنها اکنون رواج بیشتری دارد بدین ترتیب هستند:
تبلیغات بنری مبتنی بر وب
همانطورکه تبلیغات بیلبوردی پیش ازاین درجادهها مورد استفاده قرار میگرفت نوع مشابه این تبلیغات درفضای مبتنی بر وب مطرح است. آیا تا به حال به نوارههای تبلیغاتی که در بالای صفحات وب در حین کار و مطالعه ظاهر میشود دقت کردهاید؟ این نوارهها در حقیقت همان بنرها هستند.
بنرهای مبتنی بر وب یا بنرهای وبی معمولا با استفاده از تصاویر و یا برنامه جاوا و یا هر برنامه چندرسانه ای و انیمیشنی دیگرساخته میشوند. بنرهای وبی معمولا به صفحات وبی لینک میشوند که با محتوای وب سایتهای موجود ارتباط دارند.
تبلیغات دسته سیار موسیقی
این نوع تبلیغات مساله خاصی نیست اما یک تکنیک تبلیغاتی پروپاگاندا است که هدف آن متقاعد کردن کاربراست به خرید یک محصول با این ابزار که اشخاص دیگر نیزازاین محصولات استفاده میکنند و این کار به نفع صاحب برند است و بنابراین به هر قیمتی که شده اوتمایل دارد که این کار را انجام دهد. اجرای این نوع تبلیغات یا همان پروپاگاندا، کاربرومصرف کننده را وادار میکند که حداقل در مورد خرید محصول مورد تبلیغ اندکی فکر کند وازنظرات دیگران درباره این محصول با اطلاع شود و درانتها خود نیز به یکی از اعضای باند تبلیغ کننده آن محصول تبدیل شود.
تبلیغات این گونه ای درحقیقت یک استراتژی است که براساس روانشناسی مصرف کننده انجام میشود بنابراین تکنیکی موثر است که میتواند درهررسانهای چه به صورت چاپ شده، الکترونیک یا پخش گسترده مورد استفاده قرار بگیرد.
تبلیغات تشویقی
تبلیغات تشویقی و ترغیبی عبارت است از استفاده از آیتمهای هدیهای تبلیغاتی یا رویدادهای رسانه ای ترغیبی و تشویقی که به جلب توجه عمومیکمک بسیاری میکند و روشی است موثر برای تبلیغات.
توزیع هدایای تبلیغاتی و تشویقی یک تکنیک تبلیغاتی است که میتواند خلاقیت و نوآوریهای بسیاری را داشته باشد و در عین حال بسیار موثر و کارآمد باشد.
قدردانی و پشتیبانی
آیا تا بحال به این موضوع فکر کرده اید که چرا هنرپیشهای مانند کیانا ریوز یک بار در برخی از تبلیغات اجرا شده برای فروش محصولات کورن فلکس شرکت کرد؟ آیا این کار مزیتی برای آن شرکت به حساب میآمده است؟ به وضوح مشخص است که پاسخ به این سوال مثبت است. به طور قطع حمایت و پشتیبانی یک هنرپیشه یا هنرمند معروف میتواند دلیلی کافی برای برخی مشتریان باشد که حتی برای یک بار هم که شده محصول مورد پشتیبانی آن هنرمند یا شخصیت برجسته را امتحان کنند. نوع دیگری از این تکنیک تبلیغاتی مقوله ای است که تبلیغات غیر مستقیم و نهفته نام دارد. این نوع تبلیغات به استفاده از نامهای برندها یا محصولات واقعی در فیلمها یا سریالها و برنامههای تلویزیونی میپردازد و به طور غیر مستقیم آن محصولات و برندها را تبلیغ میکند.
تبلیغات پوششی و جایگزین
برخی قوانین ملی کشورهای مختلف تبلیغ محصولات مخدر مانند خوردنیهای الکلی و یا دخانیات را ممنوع کردهاند. به همین سبب بسیاری از برندهای پوششی به وجود آمدند که با تکنیکی خاص تنها به تبلیغ و ترویج نام برندی پوششی میپردازند که به نوعی یادآور محصولات برندی است که تبلیغ آنها ممنوع اعلام شده است.
تبلیغات پیکسلی
تبلیغات پیکسلی نوع جدیدی از تبلیغات اینترنتی است که در آن هزینه تبلیغات بر اساس تعداد پیکسلهایی که آن تبلیغات اشغال میکند محاسبه میشود.
این نوع تبلیغات از اواخر سال ۲۰۰۵ رونق گرفت و وارد انواع تکنیکهای تبلیغاتی شد. درآن سال یک دانشجوی بریتانیایی با نام «الکس تیو» وب سایتی را ایجاد کرده بود و نام آن را «صفحه اصلی میلیون دلاری» گذاشته بود. دراین صفحه تبلیغ کنندگان میتوانستند فضای تبلیغاتی را خریداری کنند و بهای این فضا براساس پیکسلهای اشغال شده برای آن تبلیغات محاسبه میشد به طوری که برای هر پیکسل یک دلار پرداخت میشد و محدودیت یک میلیون پیکسلی نیزدراین فضا وجود داشت. علاوه بر گزینههای مبتنی بر فضا که ازسوی وب سایتهای میزبان ارائه میشد گزینه دیگری نیزوجود داشت که درآن از نسخه پیکسلی ( خودت آن را انجام بده ) استفاده شده بود که این اطمینان را ایجاد میکرد که اشخاصی که شناختی از سیستم پیچیده تبلیغات پیکسلی ندارند، میتوانند دروب سایتهای خود بدون هیچ مشکلی و سردرگمیاز این تکنیک استفاده کنند. برخی ازپرمصرف ترین و رایج ترین نسخههای پیکسلی DIY نسخه میلیون پیکسل و نسخه تبلیغات پیکسلی GPix است.
تبلیغات موقعیتی
آیا تا بحال به این نکته توجه کردهاید که چگونه گوگل تبیلغاتی را تولید میکند که به دامنه مباحث جستجو شده توسط شما ارتباط دارد؟
یا اینکه اخیرا به تبلیغات گوگلی که درسرویس پست الکترونیک گوگل در کنار ایمیلهای شما نمایش داده میشود توجه کردهاید؟
نخستین سرمایهگذاری سایت گوگل در حوزه این نوع تبلیغات که تبلیغات موقعیتی و مبتنی بر موقعیت نامیده میشود با نام حالت تبلیغاتی گوگل انجام شد. تبلیغات موقعیتی یکی از انواع بسیار هدفمند و تخصصی تبلیغات در فضای بازاریابی اینترنتی است که در آن تبلیغات توسط سیستمهای خودکارومبتنی برمحتوای مشاهده شده توسط یک کاربرخاص انتخاب شده و برای کاربربه نمایش گذاشته میشود. سیستمهای خودکار، متن وب سایت مورد مشاهده کاربررا ازلحاظ کلید واژهها اسکن میکنند و تبلیغاتی را که با محتوای مورد استفاده کاربر هماهنگی داشته باشد را برای کاربر ارسال میکنند. بسیاری از موتورهای جستجو نیز از تبلیغات موقعیتی برای نمایش تبلیغات هماهنگ با محتوای مورد جستجوی کاربر برروی صفحات نتیجه جستجوی وی استفاده میکنند. پس ازآغازاین کاربرای اولین بارتوسط گوگل سایتها و موتورهای جستجوی دیگری چون یاهو و مایکروسافت نیزاین کاررا انجام دادند.
تبلیغات کلید واژهای
تبلیغات کلید واژه ای ، همان نوع تبلیغاتی است که با نام تبلیغات پولی به ازای هربارکلیک کردن یا تبلیغات هزینهای به ازای هربارفعالیت نیزشناخته میشود. با وجود اینکه یاهو نخستین شرکتی بود که دراین نوع تبلیغات سرمایهگذاری کرد اما برنامه تبلیغات کلید واژهای گوگل پس ازآغازعرضه به محبوبیت بسیار بیشتری دست پیدا کرد. برخی ازموتورهای جستجوی مشهوری که این نوع تبلیغات را ارائه میکنند، عبارتند از یاهو! مرکز تبلیغاتی مایکروسافت، Miva و Look Smart.
تبلیغات وبلاگی
بعضی ازاشخاص هنوزهم گمان میکنند که یک وبلاگ چیزی نیست جزیک ژورنال آنلاین، اما واقعیت اکنون چیزدیگری را نشان میدهد. به علت محبوبیت بسیارزیاد وبلاگها، تبلیغ کنندگان به طورهوشمندانهای ازاین وبلاگها به عنوان تبلیغاتی کارآمد و ابزارهای بازاریابی استفاده میکنند. وبلاگهای شرکتی روش و ابزاری بسیار عالی برای شرکتهایی هستند که از طریق اینترنت به مشتریان خود دسترسی دارند. وبلاگهای تبلیغاتی اغلب ازتکنیکهای بازاریابی موتورهای جستجو استفاده میکنند که دستیابی به نتیجههای بهتر را در فضای وب تضمین میکنند.
تبلیغات حمامی
انتخاب این نام برای نوعی از تبلیغات که شاید چندان مورد توجه فعالان حوزه تبلیغات قرار نگرفته است شاید اندکی تعجب برانگیز باشد. تبلیغات حمامیچیزی نیست جز نصب تبلیغات در فضاهای عمومیتعبیه شده برای استراحت مردم. تحقیقی انجام شد که در آن از یک گروه از مردم که این مکانهای استراحت عمومیرا مشاهده میکردند مورد سنجش قرار گرفته بودند و از آنها پرسیده شد که آیا به تبلیغات نصب شده در ان مکانها توجه میکنند یا خیر، و جالب توجه اینکه درصد بالایی از این اشخاص اظهار کرده بودند که این تبلیغات بسیار مورد توجه آنها قرار میگیرد.
بدین ترتیب میتوان به این نتیجه گیری رسید که مردمیکه دراین استراحتگاهها حتی برای مدتی کوتاه درنگ میکنند مخاطبان هدف بسیار خوبی برای این نوع تبلیغات هستند. البته این نوع تبلیغات هنوزجایگاه خود را درمیان تبلیغ کنندگان پیدا نکرده است اما درآینده با پی بردن به مزایای این نوع تبلیغات، به تبلیغاتی بسیار کارآمد وموثرتبدیل خواهد شد.
تبلیغات موبایلی
گرچه دریافت تبلیغات از طریق تلفن همراه میتواند بعضی اوقات ، بسیار آزاردهنده باشد و حالت مزاحمت را به خود بگیرد اما آمار و ارقام منتشر شده نشان دهنده آن است که تبلیغات موبایلی یکی از موثرترین انواع تبلیغات به شما میرود. اغلب اوقات تبلیغ کنندگان به اطلاعاتی حاوی شماره موبایل مشتریان فعلی و بالقوه خود دسترسی دارند یک پیام کوتاه بر روی تلفن همراه به ندرت از سوی مخاطب نادیده گرفته میشود و بنابراین میتوان چنین روشی را روش یا ابزار تبلیغات و بازاریابی بسیار موثری به شمار آورد.
تبلیغات از طریق روابط عمومی
حفظ و توسعه روابط عمومیمناسب، ابزار بازاریابی مهمیبرای شرکتهایی است که به دنبال حفظ تمایل و علاقمندی کارمندان خود وهم چنین مشتریان خود هستند. این نوع تبلیغات نه تنها راهی برای مطرح کردن شرکت در ملاء عام و اجتماع است بلکه روشی است بسیار عالی برای ایجاد و حفظ تصویر و هویتی ویژه ازبرند شرکت دردید مخاطبان و مشتریان. بدین ترتیب روابط عمومیابزار تبلیغاتی مهمیاست که از سوی برخی از شرکتها برای دستیابی به سرمایه گذاران بهتر ، کارمندان حرفه ای تر و مهمترازآنها، مشتریان بالقوه و بالفعل مورد استفاده قرار میگیرد.
سخن آخر
همانگونه که مشاهده میشود مبحث تبلیغات اکنون گستردگی بسیار زیادی پیدا کرده است و به روشهای نوینی دست یافته است که ده سال پیش در هیچ کجا سخنی از آنها نبود. یکی از دلایل این پیشرفت و نوآوری در حوزه تبلیغات تکامل و پیشرفت فناوریهای مختلف است. اکنون هر جایی که میرویم به طور قطع آثاری از تبلیغات را در آن مکان و موقعیت میبینیم و انواع متفاوتی از آن را تجربه میکنیم. اما آنچه در این میان از اهمیت بیشتری برخوردار است شناخت مشتریان بالقوه حوزههای مختلف برای استفاده بهینه ازهریک ازابزارهای تبلیغاتی مدرنی است که دراین مقاله به آنها اشاره کردیم.
بومیکردن این تبلیغات نیزمساله دیگری است که باید مورد توجه بخشهای تبلیغات و روابط عمومیشرکتها و سازمانها بزرگ قرار گیرد ، تا نتیجه حاصل از به کارگیری این روشها بهترین نتیجه ممکن باشد. بخشهای روابط عمومیسازمانها و شرکتها یکی از بخشهایی هستند که در شناسایی مشتریان و به دنبال آن بررسی نیازهای جامعه در حوزه تبلیغات نقش پررنگی ایفا میکنند . انجام این کار و استفاده از ابزارهای مناسب تبلیغاتی تنها هنگامیعملی میشود که فعالان حوزه تبلغات و روابط عمومیخود اشراف کاملی به روشهای تبلیغاتی و از سوی دیگر بازار هدف این روشها داشته باشند تا بتوانند بهترین مخاطب را برای روشهای مختلف انتخاب کنند.
منبع : چاپ و نشر