http://aftab-gardan.ir

لوگو یا آرم چیست؟

لوگو یا آرم چیست؟

لوگو یا نشانه نمادیست برای بیان کردن یک عبارت یا القا نمودن یک مفهوم. آرم‌ها چیزی شبیه امضا یا نشانه ای برای وجود یا حضور شخص یا موسسه ای است که آرم متعلق به آن است،،می‌باشد.

آرم‌ها در هر جایی که حضور آن موسسه یا شخص یا رویداد صاحب آرم در آن وجود دارد ثبت می‌گردد و نشان دهنده رد برجای مانده از او در آنجا است.طراحی نشانه یکی از تخصصهای رایج و منحصر به فرد در طراحی‌های گرافیکی محسوب می‌شود و سابقه طراحی نشانه به زمانهای بسیار بسیار دور بر می‌گردد، آنجا که انسانهای اولیه برای انتقال مفاهیم مربوط به مثلا شکار در یک نقطه، علائمی‌را روی دیوار غارها ثبت می‌کردند و هر کجا آن علامت دیده میشد، مفهوم واحدی را به مخاطب و بیننده منتقل می‌نمود.از تحولات مربوط به ثبت نشانه‌ها در دیواره غارها بود که حروف و به تبع آن خط اختراع گشت.

لوگو نشانه یا علامتی گرافیکی است که توسط سرمایه داران تجاری، موسسات و حتی اشخاص حقیقی، برای متمایز کردن خود از دیگران در دید عموم، استفاده می‌شود. لوگوها یا تماما گرافیکی هستند (سمبول یا آیکون) و یا از نام تجاری سازمان یا موسسه تشکیل شده اند ( لوگوتایپ یا ورد مارک(در دوران حروفچینی با فلز داغ، لوگوتایپ، مجموعه ای از فونت‌ها و کاراکترها بود. در دوران کنونی که عصر ارتباطات است، لوگوی یک شرکت، اغلب مترادف با مرغوبیت یا برند شرکت است.

لوگوی شما می‌بایست طوری طراحی شده باشد تا بتواند بصورت بصری، سناریوی برند شما را به گوش مخاطب برساند و همچنین به اندازه جذاب باشد تا بتواند مشتریان هدفمندتان بهترین مشتریان را مجذوب نماید

تاریخچه لوگو

دوران لوگوهای امروزی، از دهه ۱۹۵۰ آغاز شد. در سال ۱۹۶۰، چرمایر و گیسمار (Chermayeff & Geismar) لوگویی را برای Chase Bank طراحی کردند که در ایالات متحده، مادر طراحی گرافیک مدرن لقب گرفت. لوگوی Chase، واقعا خلاصه ای از صنعت طراحی لوگوی معاصر را نشان می‌دهد. همانند لوگو، تبلیغات گسترده رسانه ای نیز، برای برقراری ارتباط میان لوگو و بانک مربوطه در جامعه صورت گرفت و این در حالی بود که تبلیغات، ساده، شکلی مجزا، و خالی از هرگونه تعصب نژادی و فرهنگی بودند و سعی می‌کردند تا وجهه ای پیچیده و بین المللی را به نمایش بگذارند.

تکنیک‌ها و اختراعات گوناگونی در پیشرفت لوگو دخیل بوده اند. بعنوان مثال، موارد زیر در پیشرفت این صنعت دخیل بوده اند:مهر استوانه ای (۲۳۰۰ سال قبل از میلاد)، سکه (۶۰۰ سال قبل از میلاد)، ترکیب زبانی و نژادی هنرمندان و آشنایان با لوگو، واترمارک و پیشرفت صنعت چاپ.

*نقش ‌آب(نقشاب) فیلیگران،ته‌نقشیاواتر مارک، علائمی‌هستند که در زمینه‌های کاغذها،تمبرهایااسکناس‌هاقرار داده می‌شوند و در حالت عادی قابل مشاهده نیست ولی اگر کاغذ یا تمبر در برابر آفتاب یا چراغ گرفته شود پدیدار می‌شوند.همانند انقلاب صنعتی که غرب را از جامعه ای کشاورزی، به سمت جامعه ای صنعتی در قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی سوق داد، فوتوگرافی و لیتوگرافی نیز صنعت تبلیغات را با پیوند دادن تایپوگرافی و عکاسی با هم، متحول ساخت. همزمان، تایپوگرافی نیز خود تحت تاثیر انقلابی قرار گرفت که سیما و چهره آن را به کلی دگرگون ساخت. تاثیر این موضوع آن بود که کتابها، دیگر از فونت‌های از پیش ساخته قدیمی‌استفاده نمی‌کردند و فونت‌های بولد، و تزیینی بطور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفتند.هنر در حال گسترش بود و از فرم بیانی و چیدمانی، به محصولات و برندهای گوناگونی که مورد مصرف قرار می‌گرفتند در حال بسط بود. شرکت‌های مشاوره ای و بازگانی با کمک هنر به سبک تجاری در حال رشد و سازمان یافتگی بود. در سال ۱۹۸۰، در ایالات متحده، ۷۰۰ شرکت چاپ لیتوگرافی با کارکنانی نزدیک به ۸۰۰۰ کارمند، در حال کار بودند. اعتبار هنری به شرکت‌های لیتوگرافی بیشتر داده می‌شد تا خود هنرمندان آن.ابداع کنندگان هنری در صنعت هنرهای بصری و لیتوگرافی، نظیر شرکت چاپ Rouchon فرانسه در سال ۱۸۴۰ میلادی، جوزف مورس از نیویورک در سال ۱۸۵۰، فردریک والکر از انگلستان در سال ۱۸۷۰ و ژوئل شرت از فرانسه در سال ۱۸۷۰، سبک هنری ای را در چهره نگاری ابداع کردند که فراتر از هنرهای نمایشی و آوایی برای ترسیم با رنگهای روشن و یکنواخت بود. کتابهای کودکانه، روزنامه‌های معتبر، و حتی گذر زمان، سبک هنری و بصری آنها را به شاهکارهایی در دید عموم بدل کرد. با کاهش هزینه‌های چاپ، با سوادی در بین مردم گسترش بیشتری بافت و سبکهای هنری نیز دچار دگرگونی شدند. حرکت هنر و هنرهای دستی در اواخر قرن ۱۹ میلادی، بخشی از پاسخ به نیاز روز افزون در هنرهای تایپوگرافی به سبک ویکتوریان بود که موجب می‌شد حسی صادقانه از هنرمندی در محصولات تولیدی آن زمان به وجود آید. علاقه آن روز مردم به هنر و کیفیت، همچنین باعث شد تا هنرمندان و شرکتها با علاقه و پشتکار بیشتری به ساخت لوگو و افزایش اعتبار خود نزد مردم اقدام کنند.حوالی سالهای ۱۹۵۰ میلادی، مدرنیسم، در اروپا نیز راه یافت و حرکتی تجاری و بین المللی با پیروی از اصول ایالات متحده، در جاهای دیگر نیز شکل گرفت. سادگی در طراحی و روشنی در مفهوم، اصولی بودند که مدرنیسم بعنوان حرکتی هنری بر مبنای آن ایجاد شده بود و ابزار قدرتمندی را برای نسل جدیدی از طراحان گرافیک تشکیل می‌داد (طراحانی نظیر “لودویگ میه ون در روهه” که شعار آن در طراحی لوگو، “کمتر، بهتر است”بود). لوگوهای به سبک مدرنیسم، در تبلیغات گسترده تلویزیونی، موفق بودند و پیشرفت در صنعت چاپ و اختراعات دیجیتالی، بر موفقیت آن نیز می‌افزود.لوگوی شما می‌بایست طوری طراحی شده باشد تا بتواند بصورت بصری، سناریوی برند شما را به گوش مخاطب برساند و همچنین به اندازه جذاب باشد تا بتواند مشتریان هدفمندتان بهترین مشتریان را مجذوب نماید