هولوگرام ومحصولات تقلبی
هولوگرام ومحصولات تقلبی
تولید محصولات نوآورانه و پرطرفدار پزشکی بهداشتی، متقلبان را بر آن داشته که آسیتنها را بالا زده و اقدام به سوء استفاده از محبوبیت برندها نمایند.
سازمان بهداشت جهانی ضمن هشدار جدی در این مورد ارزش بازار محصولات تقلبی و غیر استاندارد پزشکی بهداشتی را بیش از ۳۲ میلیارد دلار برآورد میکند. این افراد نه تنها محصول اصلی، بلکه بسته بندی را نیز جعل میکند و به این ترتیب جان هزاران بلکه میلیونها انسان بیگناه را به خطر میاندازند. شرکتهای دارویی حتی در نوع توزیع محصولات خود نیز بسیار حساس هستند و اصلا دوست ندارند که محصولاتشان از کانالهای غیرقانونی به دست مصرف کنندگان برسند. از این رو این شرکتها اقدام به استفاده از بسته بندی محصولاتشان به عنوان یکی از راههای جلوگیری از این نوع تقلبها نموده اند. از شواهد این گونه به نظر میرسد که هولوگرام در خط مقدم این نبرد قرار دارد.
این سربازان در سال ۱۹۸۹ برای اولین بار توسط شرکت Glaxo و برای محصول zantac مورد استفاده قرار گرفتند و از آن زمان تا به اکنون، تقریبا تمامیشرکتهای دارویی پزشکی از این هولوگرامها بر روی برخی از محصولات خاص در بازارهای خاص سود میبرند. نوع استفاده از هولوگرامها بسیار متنوع است و انواع گوناگونی ازآنها دربازار یافت میشوند. این برچسبها معمولا در کانهایی نصب میشوند که کاملا قابل رویت باشند ولی نوع طراحی آنها به گونه ای است که تقریبا غیرقابل جعل باشند برچسبهای هولوگرام اما تنها وسیله دفاعی صاحبان برندهای معتبر نیستند و در اغلب موارد ، از وسایل امنیتی دیگر نیز سود میبرند. در برخی موارد و با در نظر گرفتن بازار هدف، برخی محصولات با استفاده از فویلهای هولوگرام درا عرضه میشوند. از جمله چنین محصولاتی میتوان به خمیردندان colgate Palmolive اشاره داشت. استفاده از چنین روشهایی نیازمند هزینه بالاتر است. پس هر محصولی را نمیتوان با استفاده از این فویلهای گران قیمت عرضه کرد. این خمیردندان که یکی از گران قیمت ترینها در نوع خود میباشد، colgate را بر آن داشت تا با تقبل هزینه بیشتر، جلوه بصری محصول را تا حد اعلاء افزایش داده و چشم بیننده را مجاب کند که درحال نظاره محصولی با کلاس تولید متفاوت میباشد. برای تولید این بسته بندی، colgate از شرکت API holographic خواست تا پیشنهاد خود را ارائه کند که این شرکت نیز holofoil را پیشنهاد داد.
API معتقد بود که این محصول تاب مقاومت در برابر خطوط تولید پرسرعت را نیز داراست. آنچه بیش از همه هولوگرامها را نزد برندها محبوب ساخته, بازه گسترده امکاناتی است که آنها تحت پوشش خود قرار میدهند. از جمله این امکانات میتوان به حساست به اشعه ماوراء بنفش UV , قابلیت نوشتن متنهای بسیار ریز Micro text , توانایی چاپ چندین عکس بر روی یکدیگر برای تضمین بیشتر کار, اشاره کرد.
یکی دیگر از جاذبههای برچسبهای هولوگرام, قابلیت پیگیری و ردیابی محصول است. امروزه یکی از نگرانیهای اصلی تولید کنندگان محصولات پزشکی بهداشتی , این است که یک محصول در کجا و در چه زمانی اهمیت پیدا میکند که یک مرجع قانونی مایل باشد بداند منشاء و منبع توزیع یک محصول, در کجا قرار دارد. هم اکنون در ایالات متحده, استفاده از هولوگرام درجهت حفظ بیشتر حقوق مشتریان و جلوگیری از فروش محصولات تقلبی, الزامیشده و این برنامه تحت عنوان meditag در مالزی نیست در حال انجام است.
در چنین طرح گسترده و وسیعی, تمامیاطلاعات انواع داروها, اعم از جدید یا قدیمی, بایستی به صورت کد, بر روی برچسبهای هولوگرام دار حک شده و بر روی محصول نصب شود. این فرایند توسط یک مرکز کنترل شده و همچنین افرادی در جهت کنترل صحت این برچسبها نیز آموزش داده خواهند شد. از زمان شروع این طرح, تعداد موارد تقلبی شناسایی شده, به سرعت رو به افزایش است. چنین اقدامیدارای پیامدهای مثبت روانی برای جامعه خواهد بود چرا که اعتماد مصرف کنندگان را بیش از پیش افزایش میدهد. و آحاد جامعه از سلامت داروهای مصرفی, اطمینان خواهند داشت.
هولوگرام دارای وظیفه مشخصی است. حتی ممکن است که برچسب هولوگرام اصل باشد در حالی که بسته بندی تقلبی است. اینجاست که هنر هولوگرام مشخص شده و دست جاعلین و متقلبان قهار را رو میکند. در مواقعی جعل بسته بندی که کاملا منطبق با اصل باشد ممکن است ولی جعل هولوگرام اصل, غیر ممکن است.
به عنوان مثال, نوعی داروی ضد تب مالاریا با مارک تجاری Artesunate , در کشورهای شرقی و جنوب شرقی آسیا بسیار پرمصرف است ولی گزارشات حاکی از این حقیقت تلخ میباشند که بیشتر از نیمیاز Artesunateهای فروش رفته در این مناطق تقلبی هستند. هر چند که هولوگرام مورد استفاده توسط شرکت سازنده طی سالیان متمادی بدون تغییر باقی مانده اند و از لحاظ گرافیکی نیز نسبتا ساده اند. اما بازهم هولوگرامهای جعلی کاملا از اصل قابل تشخیص اند. مشکل به هیچ وجه به شرکت سازنده و نوع هولوگرام مورد استفاده آن باز نمیگردد. بلکه مشکل این است که در اغلب مناطقی که Artesunate به فروش میرود, مردم از سطح سواد پایین برخوردارند و یا قوانین فروش دارو بسیار سهل انگارانه اند تا جایی که دارو در سطح خیابان و یا در فروشگاههای غیر تخصصی عرضه میشود. مردم فقط با نگاهی به هولوگرام اقدام به خرید دارو میکنند با این تصور که وجود هولوگرام, تضمین غیرتقلبی بودن محصول است.
مثال Artesunate را میتوان یک نمونه کلاسیک از هولوگرامهای نه چندان مناسب دانست. چرا که این هولوگرام سالیان متمادی است که دستخوش هیچ تغییر نشده و این کار را برای متقلبان تسهیل نموده است. علاوه بر آن, مدیریت ضعیف شرک تولید کننده بر توزیع و عرضه محصول هم مزید بر علت است.
در مقابل این مثال ضعیف, مثالهای جالبی از عملکرد هولوگرام در به دام انداختن متقلبین یافت میشود که همگی دلایلی متقن بر کارا بودن هولوگرامها میباشند. تمامیاهل فن متفق القول بر این عقیده اند که هولوگرام بهترین و سریع ترین راه تشخیص محصولات اصیل از غیر اصیل میباشند. البته نکته مهم تر این است که چرا بایستی به حرف افراد غیر آموزش دیده تضمین کننده خرید ما باشند؟ اگر سیستم تولید, توزیع و نظارت به صورت یکپارچه بر تمامیامور احاطه داشته باشد, آنگاه محصولات تقلبی به هیچ وجه راهی به درون کانالهای فروش قانونی نخواهند یافت. درچنین شرایطی که البته بسیار ایده آل گرایانه است , خیال مصرف کننده از لحاظ راحت است و اعتبار محصولات نیز در شرایط بالاتری حفظ میشود.
منبع : aftabir.com