تبلیغات دهان به دهان
تبلیغات دهان به دهان
شما در چه صورتی یک مغازه را به دوست یا خانواده خود معرفی میکنید؟
– ارزان تر بفروشد؟
-فردی خوش اخلاق فروشنده آن مغازه باشد؟
-محصولات متنوعی داشته باشد؟
-محصولات با کیفیتی داشته باشد؟
-محصول را اگر ایراد داشت پس بگیرد؟
-محصول را سریع و رایگان برای شما ارسال کند؟
-و …
ما اکنون با سایتهای فروشگاهی روبه رو هستیم که با همه این ترفندها آشنا بوده و همه را رعایت میکنند تا شما در وایبر، تلگرام، فیسبوک، چت، ایمیل، گفت و گوهای روزانه و … و در میان صحبتهای روزانه خود آنها را نیز معرفی کنید.
– “حسین، راستی سایت … بن تخفیف میده منم ازش خرید کردم راضیم، برو ببین چیزی داشت برای خودت خرید کن!”
– ” زهرا اون لباسی که تو پاساژ مهتاب دیدیم را این سایت … داره تازه رایگانم میاره دم در و تعویض ۷ روزم داره، قیمتشم ۲۰ هزار تومان پایین تره!”
و این طور میشود که مکالمههایی به این صورت زیاد میشود و بخش “سایت …” دهان به دهان و سینه به سینه نقل میشود و با این همه راههای ارتباطی که امروزه ایجاد َشده است این سایت هم نُقل محافل میشود.
ما در اینجا داستان نگفتیم و خیال هم نبافته ایم. این یک واقعیت بود که امروزه در لایههای زیرین کسب و کارهای آنلاین بخصوص در بحث فروشگاهی بسیار مطرح است و با کاربرانی طرف هستیم که به بهترین روش تبلیغات، کسب ما را بدون آنکه بخواهیم برایمان معرفی میکنند و چون همیشه معرفی و پیشنهاد یک برادر، دوست، پدر از آگهیهای رنگ و وارنگ تلویزیونی و تبلیغات روزانه برایمان با ارزش تر است پس سریع تر جذب میشویم تا اینکه ساعتها داستانهای تبلیغاتی شرکتها را بشنویم و ببینیم.
در روش هوشمندانه دوم صاحب سایت یا کسب و کار، هزینه میلیاردی را که باید صرف تبلیغات چند دقیقه ای تلویزیونی کند آن را برای راهکارهای تبلیغی میکند که نتیجه آن خوشنودی کاربر و معرفی آن سایت آنلاین به دیگر نزدیکان خود است
برای مثال انتشار یک کوپن تخفیف بیست هزار تومانی که منجر به معرفی دست به دست آن کوپن به هزار نفر میشود و صدها خرید هم در یک روز رقم میخورد ارزش بیشتری دارد یا تبلیغات ده ثانیه ای در میان سریال فلان شبکه تلویزیونی؟
سخن زیبایی وجود دارد که بهترین روش تبلیغات؛
– ۱آزمودن همه روشها،
– ۲آزمودن همه روشها
۳ – آزمودن همه روشهاست؛ یعنی با آزمون و خطا و کمیتجربه دیگران میتوان به نتایج خوبی رسید و حتما لازم نیست شما هم برای کسب و کار خود میلیونها تومان خرج کنید تا به نتیجه ای برسید که دهها صاحب کسب و کار دیگر به آن رسیده اند.
همیشه اعتقاد دارم دنیای کسب و کارهای آنلاین، آنقدر وسیع وشیرین است که میتوانید با کمیهوش و استفاده از تجربه، با کمترین هزینه بهترین بهره وری را برای خود و شغل آنلاین خود به دست آورید.
مشتری در بازار سنتی به روشهای تبلیغاتی خاصی خو گرفته است و حتی گاهی این عادت، آزمودن روشهای دیگر را سخت میکند اما موضوع تبلیغات آنلاین کمیمتفاوت است و به علت نو بودن و باز بودن فضا، مشتری خود را درگیر پروسههای خاص نخواهد کرد و به بهترین نحو و با بالاترین توقع انتظار دارد که خواستههایش برآورده شود و در مقابل چند نفر از دوستان خود را نیز از وجود شما با خبر میکند و این تبلیغات شبکه ای به صورت ویروسی از یک فرد به افراد دیگر و از آن افراد به دهها دسته دیگر منتقل میشود واین زمان است که یک سایت فروشگاهی پس از اعلام ۲۴ ساعتی یک آفر و تخفیف، از میزان بازدید بالا دان شده و تلفنهای شرکت پشت هم شروع به زنگ خوردن میکنند!
این نه نتیجه ده دقیقه در هفته تبلیغات تلویزونی است و نه بنرهای بزرگراهی یک فروشگاه آنلاین! این نتیجه اعتماد مشتری به شماست که شما را وارد حریم خصوصی خود کرده و کسب شما را به عنوان عضوی جدید در یک جای مغز خود بخاطر میسپارد!
دنیای بی پروای آنلاین به همین روشهای مبتکرانه توانسته پابه پا و گاهی تندتر از بازار سنتی عرض اندام کند و ما در حال رسیدن به عصر و دوره ای هستیم که دنیای اینترنت، کسب و کارهای سنتی را پشت سر گذاشته و در هر خانواده حداقل هفته ای یک خرید آنلاین صورت گیرد اتفاقی که دور نیست و شاید زمان زیادی باقی نمانده است تا جمع شویم و در مورد ضریب نفوذ بالای کسب وکارهای آنلاین و خریدهای اینترنتی در میان ایرانیان به به و چه چه کنیم!