نرم افزار طراحی لوگو وانواع آن
طراحی لوگو بعد از انجام برروی کاغذ باید توسط برنامههای رایانه ای مربوط به گرافیک، پیاده سازی شود. برنامههای بسیاری برای طراحیهای گرافیکی وجود دارد. اما عموما نرم افزارهایوکتوریا برداری به دلایلی که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد برای طراحی آرمها مناسب تر میباشد.خصوصیات نرم افزارهای وکتور یا برداری:
طراحی و تصویرسازیها با این نرم افزارها، تحت هیچ شرایطی افت کیفیت ندارند.
با تغییر اندازه تصویر (که در طراحی لوگو بسیار مهم است، زیرا لوگو در سایزهای مختلف ، از جمله بسیار کوچک مورد استفاده قرار میگیرد) هیچ تغییری در کیفیت نخواهیم داشت.
این نرم افزارها برای کارهای تصویر سازی و نه ویرایشگری استفاده میشوند.
اصول ساده ریاضی و برداری در آن جاری است که برای قرینه سازیها و گرید بندیها بسیار مناسب مینماید.
نرم افزارهای زیادی برای طراحی لوگو به بازار عرضه شده است از جمله نرم افزار کورل متعلق به شرکت کورل کانادا، نرم افزار ایلوستریتور متعلق به شرکت ادوبی آمریکا، نرم افزار سوتینک لوگو میکر sothink logo maker متعلق به شرکت sothink، نرم افزار logo design studio با آبجکتهای آماده طراحی لوگو و …اما از این میان دو نرم افزار کورل و ایلوستریتور در کل دنیا از طرفداران بیشتری برخوردار بوده است و با وجود اینکه نرم افزارهای گرافیکی بی شماری هر روزه برای طراحیهای گرافیکی به بازار میآیند، اما از الویت آنها در انتخاب، کاسته نگشته است.جالب است بدانید استفاده از نرم افزار کورل در امریکا جرم محسوب میشود و علت آن هم پیگیریهای شرکت Adobe میباشد که حاضر به خالی کردن جا برای نرم افزار کانادایی کورل نمیباشد. به تبع آن در کانادا استفاده از ایلوستریتور چندان صورت خوشی ندارد. در ایران هر دو نرم افزار از طرفداران عمده ای برخوردار است، اما شاید بتوان گفت کمیبیشتر از ایلوستریتور، کورل فراگیرتر باشد.
انواع آرمها
تایپوگرامها یا آرمهای نوشتاری
پیکتوگرامها یا آرمهای تصویری
ترکیبی از هر دو
نشانههای پیامیو شعاری
گرچه به نوعی معتقدیم تفاوت خاصی میان طرحهای تایپوگرام و پیکتوگرام وجود ندارد زیرا حروف نیز خود تغییر شکل یافته اشکال یا فرمها هستند، اما اختصاصی تر باید گفت: تایپوگرامها آن دسته از آرمها هستند که عنوان شرکت یا موسسه یا رویداد مورد نظر با یکی از فونتهای موجود به شکل نمادین نوشته میشود، یا با کمیتغییرات تبدیل به اشکالی شبیه حروف میگردند. نکته ای که در رسم تایپوگرامها باید توجه داشته باشید، آنست که در طراحی آن بهیچوجه نباید خوانایی حروف یا کلمه از بین برود. طرح تایپوگرام باید واضح باشد و با کوچک و بزرگ شدن، از خوانایی آن کاسته نگردد.این مطلب را که عناصر و المانهای خط و فرم در آرمهای تایپوگرام به عنوان ساز و برگ کار استفاده میشوند نیز یکی از مواردی است که باید به آن توجه داشت. شما میتوانید لوگوی تایپوگرامیرا طراحی کنید که همچنان از خط وفرم نیز در آن بهره جسته باشید.نکته مهم در طراحی لوگوهای تایپوگرام این است که از آنجا که نام شرکت یا موسسه یا رویداد، هدف طراحی قرار گرفته است، بنابراین باید در نظر اول نام، به وضوح و خوانایی به چشم بخورد و اگر این گونه نباشد، شما در طراحی با شکست روبرو شده اید. همیشه پیچیده گی نمیتواند دلیل بر زیبایی و کار و تفکر بیشتر باشد. گاهی سادگی در طرح، مفاهیم و مقاصد را بیشتر القا میکند. اما نکته ای که در سادگی باید رعایت کنید این است که طرح ساده باید دلیل خود را توجیه کند تا مخاطب سادگی را به حساب خامیشما نگذارد. لوگوی شرکت کارتیر که از نوشتار نام cartier طراحی شده است درعین سادگی، هیچگاه خامیرا منتقل نکرده است و سالیان سال است که در اذهان باقی مانده است، همچنین طرح لوگوی شرکتMacdonaldes و شرکتهایی نظیر آن…
همانطور که از نامش (pictogram) مخفف picture برمیآید، به آرمهای تصویری گفته میشود که توسط اشکال و فرم و خط بدون نوشتار در آنها یا علائم اختصاری حروف ، طراحی میگردند.این نوع لوگو از پر طرفدارترین و شاید زیباترین طراحی آرمها باشد. اما معمولا از نظر حرفه ای زمانی استفاده میگردد که شما و نام شرکت شما به خوبی شناخته شده باشد. گاهی شرکتها ابتدا با آرم تایپوگرام وارد عرصه تجارت گشته و پس از ثبت نام آنها به صورت آرم، در جای جای رد تجاریشان و دهان به دهان گشته شدن برند تجاری شان، اقدام به طراحی آرمیپیکتوگرام برای تجارت خود مینمایند.در طراحی پیکتوگرام هم به صورت مستقیم میتوانید از خود محصول یا فعالیت شرکت کمک جسته و آن را به عنوان طرح آرم ، معرفی کنید، هم میتوانید از سمبلها و نماد کمک بگیرید.مثلا آرم یک کافی شاپ میتواند یک فنجان قهوه باشد که خود مستقیما بیانگر نوع فعالیت صاحب آرم است. یا آرم یک شرکت تولید توپهای ورزشی میتواند مثلا یک توپ ورزشی باشد و …در طراحی توسط پیکتوگرام بهتر است به مفاهیم القایی از اشکال و رابطه آن با مشتری و نوع فعالیت آن فکر کنید. معمولا علائم القا کننده مفاهیم ویژه در خصوص موضوع خواهند بود. مثلا به آرم تجاری شرکت پژو اگر نظرکنید میبینید که هیچ ردی از خودرو در این لوگو مشاهده نمیشود، اما علامت شیر که سمبل قدرت و ریاست است، نوعی حس خوب در خصوص این محصول را منتقل میکند. بنابراین سمبلها، نمادها یا نشانهها بصورت مستقیم یا غیر مستقیم در طراحی پیکتوگرام استفاده میشود.
آرم ترکیبی از پیکتوگرام و نوشتار:
این نوع آرمها هم از المانهای پیکتو هم از نوشتار درقسمتی از طرح بهره جسته است. معمولا شکل زیبایی ندارند. زیرا بهتر است آرم تصویری ابتدا بدون نوشتار رسم شود، و این ترسیم به گونه ای باشد که نوشته ی دلخواه بعدا به آن اضافه شود، نه آنکه نوشته خود جزوی از آرم شود.
نشانههای پیامیو شعاری
یک نوع دیگر نشانه نیز وجود دارد که نمادیست که حاوی انتقال پیام شعارگونه در آن است و شعار آن سازمان را منتقل میکند نه نام یا فعالیت آن موسسه. این نوع نشانهها را، نشانههای شعاری میگویند. نمونه آن میتوان به آرم شرکت نوکیا که از دو دست که در هم تنیده است و حاوی پیام انتقال یا دستگیری و ارتقا را میرساند، اشاره نمود. از نمونههای دیگر نشانههای شعاری میتوان به نشانه یکی از بانکهای ژاپنی اشاره کرد که آرم آن یک قلب قرمز در داخل یک مربع میباشد که پیام همدلی را منعکس مینماید.