شش نکته اساسی جهت دیزاین بسته بندی برای تازه واردها
وقتی قصد خریدن محصولی رو داریم بسته بندی آن بر روی خرید ما تاثیر میگذارد و شاید تا حدودی آن محصول را از روی بسته بندیش قضاوت کنیم
بسته بندی در اصل همان برند سازی است. این همان چیزی است که مصرف کنندگان قبل از دردست گرفتن محصول شما به آن توجه میکنند بنابراین باید برای آن وقت گذاشته و ضمن تحقیق برای ساخت چیزی که به برجسته شدن کالایتان در قفسه فروشگاه کمک میکند، پول نیز هزینه کنید.
از این رو برند سازی خوب و بسته بندی اغوا کننده برای تازه کارها اهمیت ویژه ای دارد
شش نکته اساسی جهت دیزاین بسته بندی برای تازه واردها:
فرم و عملکرد
در سطح مقدماتی، بسته بندی از محصول شما محافظت کرده و مامن آن است اما بسته بندی یک کالا درپوششی حباب دار و جعبه ای سفید تاثیری بر روی مصرف کندگان نخواهد گذاشت بنابراین بسته بندی باید عین جذاب بودن فواید استفاده از محصولتان را به مصرف کنندگان اطلاع دهد.
خلاق باشید
کیفیت خوب و بسته بندی خلاق مصرف کنندگان را به سوی خود جذب میکند. وقتی مشتری محصول شما را از قفسه بر میدارد، در صورت مشاهده دقت بالای شما در بسته بندی و تجربه لذت بخشی که با آن به او دست میدهد، در تصمیم خود برای انتخاب کالایتان با وجود مشاهده یک رقیب ارزان تر تجدید نظر خواهد کرد.
برای نمونه بیایید به دیزاین بسته بندی این قلم موهای رنگ ریش دار نگاهی بیندازیم که طراح آن سیمون لالیبرته برای شرکت Poilu است.
این دیزاینهای غیر مترقبه به شکلی هوشمندانه با نگاه به موی قلم موها به عنوان ریش، یک بسته بندی خلاق برای این برند به وجود آورده اند.
واضح عمل کنید
اغلب اوقات، وقتی در قفسههای سوپرمارکت محلی خود به دنبال محصولی خاص میگردید، گستره محصولات مشخص نبوده و گهگاه حتی پیدا کردن نام یک برند سخت تر نیز میشود.
شما محصولات زیادی را خواهید دید که با طراحیهای بیش از حد برجسته قصد انتقال منافع استفاده از یک محصول بدون مشخص بودن نام برند یا لوگوی آن را دارند. شما همچنین بسته ای را پیدا خواهید کرد که با وجود ثبت مشخص نام برند بر روی آن جزئیات کمیدرباره فواید یک کالا را به اطلاع شما میرساند.
در حالی که طراحی مینیمالیستی برای برخی محصولات مانند لوازم آرایشی جذاب است اما شکست در شناساندن برند و محتوای یک محصول میتواند مصرف کننده را از خرید آن بازدارد
برای نمونه در این نمونه بسته بندی کیسه برنج از Mighty Rice، نام برند واضح بوده و با فونتی قابل شناسایی نوشته شده است. فواید استفاده از این محصول نیز زیر نام برند آمده اما قرار گرفتن روی یک نوع پلاستیک شفاف، به مصرف کنندگان اجازه مشاهده کیفیت محصول را میدهد.
به چیزی فراتر از مشاوره فکر کنید
به عنوان یک تازه وارد، شاید بودجه کمیداشته باشید. شاید به همان اندازه که به تولید و تجاری بودن یک محصول دقت میکنید، در خصوص دیزاین بسته بندی چندان تیزهوش نباشید.
چنان چه یک آژانس تبلیغاتی را به خدمت گرفته اید، از یک شرکت مشاوره بسته بندی نیز برای کمک به توسعه برند بهره ببرید. آنها واقف به یک سری نکات راهنما در حوزه کیفیت بسته بندی بوده و گاهی اوقات یک سری ملاحظات عملی در زمینه بسته بندی محصول به شما ارائه میدهند که احتمالا هرگز به آنها فکر نکرده اید.
مشاورهها به منظور حفظ رقابت با یک شرکت بزرگ تر با قیمتی پایین تر همان توصیههای خارق العاده را در خصوص قرار دادن یک نمایشگر، طرز چیدن محصولات در قفسههای فروشگاه یا عرضه آنلاین آنها به شما میکنند.
فروش یک محصول در فروشگاهی واقعی بسیار سخت تر از فروش آن در اینترنت است. در یک فروشگاه واقعی محصولتان به احتمال زیاد در قفسه چیده شده یا از جایی آویزان است بنابراین این فاکتور را در دیزاین بسته بندی محصول در نظر بگیرید. در فروش دیجیتال، مصرف کنندهها قادر به لمس محصول قبل از خرید نبوده و درنتیجه باید به حواس دیگر فرد توجه کنید. برای مثال، در حوزه تایپوگرافی و انتخاب رنگ دقت کنید تا درمقایسه با دیگران جالب و منحصر به فرد به نظر برسد.
به عنوان نمونه، این سمعکهای Noté که توسط Reynolds & Reyner طراحی شده برای نمایش فیزیکی دارای یک شکاف کوچک برای آویزان شدن در مکانهای مختلف هستند. در ادامه، ترکیب سمعک به عنوان نت موسیقی با خطها و شمارههای موسیقیایی، بسته بندی این محصول را برای صفحه نمایشگر به اندازه کافی جالب میکند.
ولخرج نباشید
با توجه به نگرانیهای جامعه جهانی درباره بسته بندی پایدار، مصرف کنندگان روز به روز درباره تاثیر محصولات مختلف بر روی محیط زیست آگاه تر میشوند.
بسیاری از خانوادهها به بازیافت محصولات توجه کرده و انتظار میرود که بتوانند به بازیافت بسته بندی محصولات خریداری شده بپردازند. بنابراین اجرای یک نوع دیزاین که در ضمن دوستدار محیط زیست نیز هست، قلب مصرف کنندگان را ربوده و موجب فروش یک محصول خواهد شد.
بسیاری از سوپرمارکتها در حال حاضر فعالانه به کاهش سایز بسته بندی محصولات خود روی آورده اند.
ذکر این نکته مهم است که بدانیم کشورهای مختلف دستورالعملهای مختلفی در حوزه بسته بندی را تصویب کرده و بنابراین قبل از صرف زمان و هزینه از بررسی این نکات مطمئن شوید.